Osteopaat Hasselt - Hannelore Desmet - Hazelarenlaan 28, Hasselt

"Runner's knee", de nachtmerrie van elke jogger

21/03/2018

Net zoals fitnessen en crossfit de laatste jaren enorm in de lift zit, is ook het aantal hardloopevenementen de laatste jaren enorm toegenomen. We denken hierbij niet enkel aan de "gewone" hardloopwedstrijden zoals de Antwerp 10 miles, Dwars door Hasselt of de 20km van Brussel, maar ook enkele leuke initiatieven zoals de Spartacus run, the color run, Urban Trails enzovoort hebben de laatste jaren hun intrede genomen in de activiteiten kalender van vele sporters. Wegens de toenemende belasting en een vaak wat gebrekkige voorbereiding, resulteert dit regelmatig in blessures waar de welbekende "runner's knee" deel van uitmaakt. Wat is nu precies een "runner's knee" en wat kan je eraan doen?

 

Een "runner's knee is een verzamelnaam van een aantal aandoeningen ter hoogte van het kniegewricht waarbij het iliotibiaal frictie syndroom en het patellofemoraal pijn syndroom (PFPS) de meest voorkomende vormen zijn.

 

De iliotibiale band is een peesblad dat aan de buitenkant van de dij loopt, van de heup tot aan de knie. Het iliotibiaal frictie syndroom geeft last aan de buitenkant van de knie, op de plaats waar de pees van de iliotibiale band over het onderliggende bot aan schuurt. Deze frictie is normaal, maar door excessief te sporten of bij een te strak peesblad kan je hier irritatie aan krijgen, wat resulteert in pijnklachten zowel tijdens het lopen als achteraf. Ook bij lang zitten of bijvoorbeeld trappen oplopen kan je hinder ondervinden.

 

De klachten als gevolg van het patellofemoraal pijn syndroom (PFPS) zijn eerder centraal gelegen, vaak achter en rondom de knieschijf (= patella). Anatomisch is de knieschijf in een soort groeve van het bovenbeen gelegen en tijdens het buigen en strekken van de knie beweegt de knieschijf in deze groeve. Er is sprake van het PFPS indien de knieschijf niet mooi glijdt in deze groeve waardoor er irritatie ontstaat en er zich pijnklachten ontwikkelen.

 

Een eerste oorzaak van deze problematiek kan gevonden worden in je voetstatiek en looppatroon. Op maat gemaakte steunzolen en correct loopadvies kunnen hierbij al verlichting van de klachten opleveren. Verder kunnen er bepaalde spiergroepen verkort zijn waardoor er extra tractie op deze iliotibiale band ontstaat. Of kunnen er bepaalde spieren (waaronder vaak de bovenbeen- en bilspieren) verzwakt zijn waardoor de knieschijf niet correct in de groeve van het dijbeen glijdt. Manuele stretchingtechnieken, dry needling van de te gespannen spieren en spierversterkende technieken kunnen deze oorzaken verhelpen. Ook kunnen er bepaalde onderliggende blokkades aan de oorzaak liggen van het probleem. Door manuele behandelingstechnieken kunnen deze blokkades verholpen worden waardoor recidieven voorkomen kunnen worden. Verder kan een onderhoudend oefenschema voor thuis aangeraden zijn om de kans op recidieven te verkleinen. Bij acute problematiek kan ijsapplicatie, voltarengel, NSAID's, taping/bracing, ... de pijn verlichten, al zal dit de oorzaak van het probleem niet oplossen.

 

Heb jij nog geen blessures en wil jij stevig in je schoenen blijven staan en blessures voorkomen? Dan is het afnemen van een blessure preventie screening steeds een slimme zet. Lees er hier meer over.

 

Heeft u verder nog vragen of wenst u hierover meer informatie? Aarzel dan niet om  ons te contacteren.

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet                &              Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut                            Sportkinesitherapeut
Personal Trainer                                     Manueel Therapeut

Osteopaat i.o.                                          MSc in LO en bewegingswetenschappen

 

Hazelarenlaan 24
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

Gluteus tendinopathie: wat is het en wat kan je eraan doen?

27/11/2019

1/3
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief