Osteopaat Hasselt - Hannelore Desmet - Hazelarenlaan 28, Hasselt

Hielspoor en fasciitis plantaris: een kort overzicht van de anatomie, diagnose, symptomen, oorzaken en behandeling

22/02/2018

Hielspoor of fasciitis plantaris is één van de meest voorkomende voetklachten. Het is vaak een hardnekkig en erg beperkend probleem dat je hinder bezorgt tijdens je dagelijkse activiteiten, tijdens je werk en tijdens het sporten. Er zijn meerdere oorzaken van dit probleem, en vaak loop je er al enige tijd mee rond alvorens een arts en kinesitherapeut te raadplegen. In het vervolg van deze blog wordt kort deze aandoening met zijn symptomen, mogelijke oorzaken en behandelmodaliteiten aangehaald.

 

Anatomie en diagnose

 

Om deze aandoening beter te begrijpen is een korte anatomische uitleg niet overbodig. De fascia plantaris is het peesblad dat zich onder je voetzool bevindt, deze verloopt van je hielbeen richting je tenen. Wanneer je rechtstaat en je je voeten belast, wordt door je lichaamsgewicht deze fascia op rek gebracht. Door bijvoorbeeld overbelasting door training of rechtstaand werk enzovoort, kunnen hierdoor kleine scheurtjes ontstaan ter hoogte van de aanhechting van dit peesblad op het hielbeen. Indien de kleine scheurtjes niet de kans krijgen om te herstellen, kan dit lokaal een ontstekingsreactie veroorzaken, die resulteert in pijnklachten. Via een echografie kan dit gemakkelijk gediagnosticeerd worden.

 

Hielspoor is te zien op medische beeldvorming als een doornvormige verkalking onderaan het hielbeen, daar waar de fascia plantaris op het hielbeen aanhecht. Deze verkalking op zich komt bij volwassen mensen erg vaak voor, en geeft niet noodzakelijkerwijze pijnklachten aan de hiel. In de volksmond worden deze pijnklachten echter vaak benoemd met de term hielspoor. De correcte term voor de pijnklachten zelf is aldus fasciitis plantaris.

 

Symptomen

 

Kenmerkend aan deze pathologie is een eerder zeurende en soms schietende pijn onderaan de hiel. Typisch hierbij is dat je bij het opstaan ochtendstijfheid ervaart en als je enige tijd stil gezeten hebt je weer opnieuw op gang moet geraken (= startpijn). Vaak is de klacht opwarmbaar en als je dus enige tijd bezig bent gaat het wel maar tegen het einde van de dag kan de klacht weer in intensiteit toenemen.

 

Oorzaken

 

Fasciitis plantaris kan gecategoriseerd worden onder overbelastingletsels. Deze overbelasting op het peesblad kan door verschillende oorzaken ontstaan, en vaak is het een combinatie van meerdere oorzaken.

  • Vooreerst is er meestal een verkeerde voetstatiek aanwezig (bijvoorbeeld holvoeten of platvoeten).

  • Verder kan het gebruikte schoeisel mede de klachten doen ontstaan of doen verergeren. Veel wandelen op slippers, hoge hakken, zware werkschoenen, schoeisel met een te zachte zool, nieuw aangeschaft schoeisel of erg versleten schoenen zijn mogelijke factoren die het ontstaan van deze aandoening in de hand kunnen werken.

  • Repetitieve overbelasting door werkactiviteiten (bijvoorbeeld veel staand werk of veel trappen doen) of door het sporten (enerzijds lange duursporten zoals lopen en triatlon en anderzijds sporten waarbij een zekere wendbaarheid noodzakelijk is zoals tennis, basket, volleybal, voetbal, enz.).

  • Overgewicht: een beperkte toename in gewicht kan de trigger geweest zijn om de klachten uit te lokken.

  • Een te korte posterieure spierketen (hamstrings, kuit- en voetspieren) kan de problematiek verergeren.

Behandeling

 

Alvorens over te gaan tot meer ingrijpende behandelingen zoals infiltraties, shockwave of zelfs een operatie, zijn er heel wat andere behandelingsmodaliteiten die u van uw probleem kunnen afhelpen. Afhankelijk van de oorzaken van het probleem is het vaak een combinatie van verschillende maatregelen die verlichting zullen brengen:

  • Verandering van schoeisel of het laten maken van op maat gemaakte steunzolen,,

  • Gewichtsafname bij overgewicht door voedingsaanpassingen en aanpassingen in je niveau van fysieke activiteit en sport,

  • Het aanpassen van je activiteiten (dagdagelijkse activiteiten/werk/sport)

  • Het optrainen van de intrinsieke voetspiertjes en onderbeenspieren,

  • Stretching van de fascia plantaris, de kuitspieren en het verdere verloop van de posterieure spierketen,

  • Mobilisaties/manipulaties van de voet- en enkelregio om eventuele blokkades te verhelpen,

  • Dry needling van de onderbeenmusculatuur om spanningen en triggerpunten aan te pakken,

  • IJsapplicatie ter hoogte van de pijnlijke plaats op de hiel,

  • Kinesiotaping of klassieke sporttaping ter ondersteuning van het voetgewelf.

 

Heeft u hierover vragen of wenst u hierover meer informatie? Aarzel dan niet om  ons te contacteren.

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet                &              Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut                            Sportkinesitherapeut
Personal Trainer                                     Manueel Therapeut

Osteopaat i.o.                                          MSc in LO en bewegingswetenschappen

 

Hazelarenlaan 24
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

Gluteus tendinopathie: wat is het en wat kan je eraan doen?

27/11/2019

1/3
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief