Osteopaat Hasselt - Hannelore Desmet - Hazelarenlaan 28, Hasselt

10 tips om blessures te voorkomen tijdens je wintersportvakantie

09/02/2018

 

Met de krokusvakantie en binnenkort de paasvakantie voor de deur staan er weer velen te popelen om de skilatten of hun snowboard aan te trekken en richting de sneeuw te trekken voor een ski/snowboardvakantie. Door de natuur, gezelligheid en het skiën/snowboarden zelf is dit voor veel mensen één van de hoogtepunten van het jaar. Helaas komen er ook een heel aantal personen geblesseerd terug van hun wintersportvakantie. Door slechts enkele tips na te leven en een degelijke voorbereiding te genieten, kunnen echter veel blessures eenvoudig voorkomen worden. In wat volgt overlopen we kort enkele tips om uw wintersportvakantie hopelijk blessurevrij te kunnen afronden.

 

Tip 1: Neem lessen

 

Zowel voor de beginnende wintersporter als voor de ervaren atleet is het erg nuttig om lessen te volgen. Hoe beter je de techniek onder de knie hebt, hoe minder kans er bestaat dat je je lichaam gaat overbelasten en dat er overbelastingletsels ontstaan. Hoe ervaren je ook bent, regelmatig een lessenreeks volgen om je techniek opnieuw wat bij te schaven is geen overbodige luxe.

 

Tip 2: Train je lichaam

 

Zorg ervoor dat je fysiek klaar bent om op wintersportvakantie te gaan. Veel mensen sporten in het dagelijkse leven nauwelijks, maar als ze op wintersportvakantie gaan staan ze van de ene op de andere dag ongetraind minstens 4 uur achter elkaar op de latten, en dit verschillende dagen na elkaar. Daarenboven is skiën en snowboarden een erg fysieke en intensieve sport waardoor je lichaam zwaarder belast wordt dan je normaal gewend bent. Het is dus aangeraden om enkele weken voor je skivakantie in actie te treden en een oefenschema te volgen om je spieren op te trainen en klaar te maken voor de specifieke eisen van deze sport.

 

Tip 3: Doe een warming-up en cooling-down

 

Om de kans op blessures te verminderen is het zinvol om alvorens de piste af te glijden eerst enkele opwarmingsoefeningen te doen (zoals bijvoorbeeld squats en lunges) en ook na je ski/snowboard sessie enkele cooling-down oefeningen uit te voeren (bijvoorbeeld enkele stretchingsoefeningen).

 

Tip 4: Vermijd alcohol gebruik

 

Het is jullie niet vreemd dat alcohol allesbehalve de sportprestaties bevordert. Tracht aldus het gebruik van alcohol te beperken gedurende je reis. Uiteraard hoort de après-ski erbij maar probeer in de eerste plaats het drinken van alcohol tijdens de lunch toch  te vermijden aangezien alcohol de reactiesnelheid verlaagt waardoor de kans op een blessure vergroot.

 

Tip 5: Voorkom vermoeidheid en neem een rustdag

 

Probeer fris en uitgerust aan de start te staan van je wintersportvakantie. Blessurepreventief gezien is het dus niet interessant om je te haasten van je werk naar je thuis om dan ’s nachts in één ruk naar je vakantiestemming te rijden en ’s ochtends vermoeid maar wel al bij de eersten op de skipiste te staan.

Verder stijgt het risico van het oplopen van een blessure naarmate de dag vordert (14-16uur) en naarmate je wintersportvakantie meer op zijn einde loopt. Dit komt omdat je lichaam vaak niet gewend is om zoveel uren en een aantal dagen na elkaar te sporten en je spieren dus behoorlijk vermoeid zijn. Las voldoende rustmomenten in of neem eens een volledige rustdag in het midden van je verlof.

 

Tip 6: Draag altijd een helm!

 

Het is niet verwonderlijk dat hoofdletsels regelmatig voorkomen bij wintersporters aangezien er vaak snelheden tot wel 90km/u bereikt worden tijdens de afdaling. Het risico op een hoofdletsel kan men simpelweg verkleinen door het dragen van een helm.

 

Tip 7: Gebruik goed materiaal en stel dit correct in

 

Gebruik degelijk materiaal en laat je bindingen correct afstellen. Zorg dat je ski’s of snowboard nog een keer gewaxt en geslepen worden alvorens de piste voor een eerste maal af te glijden. Op deze manier heb je een betere grip op de sneeuw en kan een valpartij voorkomen worden.

 

Tip 8: Wees op de hoogte van de sneeuwcondities

 

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de sneeuwcondities van de pistes. De sneeuwconditie is immers een belangrijke factor bij het ontstaan van blessures: wanneer er namelijk veel ijs op de piste ligt is de kans op een blessure groter. Vermijd daarom ijzige pistes, zeker aan het einde van de dag.

 

Tip 9: Controleer de weersvoorspellingen

 

Controleer elke dag de weersvoorspellingen en besef dat het weer in de bergen snel kan veranderen. Zorg ervoor dat je kledingkeuze ook gebaseerd is op de weerverwachting.

 

Tip 10: Ken de regels en blijf binnen je comfort zone

 

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de pisteregels zodat je weet welke afdaling je het best kan nemen en wie wanneer voorrang heeft om botsingen en ongelukken te voorkomen. Laat je verder niet opjagen door anderen, blijf binnen je comfortzone, gebruik je verstand en ga niet off-piste. Safety first!

 

Heb je hierover vragen of wens je graag begeleid te worden om je optimaal voor te bereiden op je wintersportvakantie? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet                &              Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut                            Sportkinesitherapeut
Personal Trainer                                     Manueel Therapeut

Osteopaat i.o.                                          MSc in LO en bewegingswetenschappen

 

Hazelarenlaan 24
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

Gluteus tendinopathie: wat is het en wat kan je eraan doen?

27/11/2019

1/3
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief